Avant de commencer 


     Notre objectif est d'extraire des données structurées provenant des quelques 9 millions d'observations météorologiques recueillies par l'Observatoire de McGill depuis 1963. Nous avons besoin de vous pour transcrire toutes ces données ! 

Prenez le temps de regarder la vidéo tutoriel ci-dessous avant de commencer.

Nous avons divisé le processus de transcription en 5 grandes étapes, que nous avons résumées par écrit sous la vidéo. Si vous ressentez le besoin de passer l'une des étapes en revues, vous pouvez vous référer à sa description écrite.  

Lorsque vous êtes prêt à commencer, connectez-vous et cliquez sur Transcrire pour commencer le processus de transcription ! 

Si vous rencontrez un problème, rendez-vous sur notre page FAQ ou Signaler un problème.



Étape 1 : vérifiez la page des métadonnées


  1. Assurez-vous de la validité de la date. La date est inscrite dans le coin supérieur droit du registre météorologique. 
  2. Si la date est erronée, cochez la case « Mauvaise date ? », puis inscrivez la bonne date dans la fenêtre qui apparaitra.
  3. Comptez le nombre d'observations (ou de rangées) recueillies à chacune des dates, puis sélectionner ce nombre dans la liste déroulante située sous « Nombre d'observations ». 
  4. Chaque rangée correspond à une heure. Vous compterez généralement une observation toutes les trois heures, à partir de 1h 48.
  5. Lorsque vous avez terminé, cliquez sur « Valider les métadonnées et commencer à transcrire ».

Note : If you have a logbook with Sums and Means rows, just ignore those rows. Do not include them when counting the number of observations, and when entering observation data.

Step 2: Set Up Your Transcription Environment


  1. If needed, you can reposition the Time Column Guide and the Column Label Guide so that the text is clear.
  2. Click “Transcribe” in the left-hand corner to begin.
  3. A pop-up will appear with tabs that should match up with the headings/labels in the logbook (ex: Anemometer, Barometer, etc).
  4. The transcription box is movable.

Note: Sundays generally only have three entries.

Step 3: Changing the Date & Time


  1. Click on the first tab (ex: Anemometer).
  2. Pick the date and time from the drop-down menu by clicking the clock icon. 
  3. The dates entered as metadata should be highlighted.
  4. You can also manually enter the dates and the time from the text box under “Observation Date and Time.”

Note: You cannot click on any other dates than those that are highlighted, or enter a random date.

Step 4: Start Transcribing 


You are ready to start entering data!!

  1. Start entering the observations.
  2. Only enter the data for one tab at a time.
  3. Press "Save" after entering the data in each tab before going on to the next tab.
  4. You will have to draw a highlighted box around the observations that you just transcribed.
  5. Do not include the date or time in this highlighted box.
  6. And repeat until the observations from every row have been entered!

Step 5: Highlighting


  1. You can edit the highlight box.
  2. Hover over the highlighted box to reveal three little icons on the left side and one red icon on the right side.
  3. You can edit the annotation (i.e. the data)
  4. You can resize the box. You must drag from one of the corners!
  5. You can reposition the box by dragging it.
  6. The red icon on the right side is to delete the annotation.

Step 6: Final Touches


  1. You can take a break whenever you want by clicking “Stop Transcribing” in the top right-hand corner.
  2. A pop-up will appear telling you to click the blue “Take a Break” button that appeared in the pop-up window.
  3. Clicking “Take a Break” will bring you to the “My Transcriptions” page, where you can view or continue any of your previous transcriptions.
  4. Once you have transcribed all of the data, click “Finish” in the top bar.